tisdag 1 april 2008

Datorn - en tidsätare

Datorer sparar tid åt oss - det är ett av slagorden i försvarstalet för datorns självklarhet att uppta mer av vår vardag och uppmärksamhet.
Det är sådana tankar som slår mig när jag plötsligt upptäcker att klockan blivit halv två på natten - eller fyra timmar tidigare, när den för kvällen bortavarande sambon skickar ett sms och frågar vad jag ätit till middag och jag inser att jag inte ätit någon middag för att jag suttit klistrad vid datorn sen jag kom hem. Jag skulle ju bara fixa en grej... och sen var den kvällen borta... meeeen det är ju så roligt, det är väl därför jag blir sittande!

Det som upptog min tid igår var wikispaces. För att göra sidan användarvänlig för mina elever, men även för att jag själv ska förstå alla finesser, håller jag just nu på med att göra en användarhandledning inne på vår wiki. Jag försöker göra den så tydlig som möjlig, det är inte lätt och jag är rädd för att den kanske blir för övertydlig ibland - eller bara väldigt luddig. Jag hoppas att Tina och Åsa har mycket konstruktivt att komma med. Men just nu är den väldigt ofärdig och väldigt ostrukturerad vissa bitar.

Sen är ju frågan. Behövs det en handledning till eleverna? Jag gissar att de flesta efter en snabb genomgång själva kan lista ut vad de ska göra och upptäcker nya delar. De är inte rädda att prova sig fram. Nåja, en handledning finns snart i fall att. Annars får jag väl kopiera den till Wikispaces hjälpavsnitt, för den svenska hjälpen gapar väldigt tom.

Under arbetet upptäcker man en del skumma buggar. Där har vi nog den stora tidstjuven. Långa stunder under gårdagen satt jag och läste/sökte bland alla andra användares inlägg om div problem och buggar. Jag är inte ensam! :-) Men inget konkret svar. Slutligen skrev jag till suporten (det var då på natten när jag upptäckte vad klockan var...) och nu på kvällen fick jag ett vänligt svar. Har dock inte hunnit testa om hjälpen fungerar. Ska nog undersöka det nu, men bara en stund... sen stänger jag av datorn... lovar!

Och jo, jag tog en paus för middag efter det där sms:et.

Inga kommentarer: