torsdag 17 april 2008

Vadå copyright?

Igår började mina elever att ansöka om medlemskap till vår Wiki. Äntligen kommer vi igång!

Jag visade hur vår Wiki är uppbyggd och vad vi förväntar oss av dem vad gäller arbetsinsats. Detta gjorde jag två gånger då jag har två grupper. Jag visade bland annat filmen om Wiki (campingturen).

I den första gruppen stötte jag genast på patrull. Två av de drivande killarna i klassen satte sig direkt på tvären.
-Vad ska det här vara bra för?
- Jag använder msn om jag vill kommunicera med folk!
Det förstod inte poängen med wiki och ville inte heller förstå när jag försökte förklara. Som tur var var resten av gruppen mer öppen. Efter lektionen höll jag kvar dem och efter en stunds resonerande där de kunde slappna av och inte behövde impa på resten av gruppen, förstod även de vad jag ville förmedla. Den ene undrade även om han kunde använda de html-koder han kunde på sidan (yes!) - eller hotmail-koder som han kallade det (än har de inte kört om mig helt...).

I den andra gruppen blev det också problem... (suck). Så fort jag skulle börja visa via kanonen blev det svart! Strömavbrott!!! Ett tillfälle att påpeka att bokens användning inte är helt ute.
Jag fick helt enkelt visa filmen om Wiki-campingturen live. Dvs jag stod och ritade på tavlan och berättade om hur olika användare går in. Efter det fortsatte jag med att rita upp vår egen Wiki vilket kändes väldigt analogt (haha). Sen kom strömmen tillbaka och vi kunde iaf avsluta lektionen med att snabbt titta på det jag berättat om - vem vet, kanske det hjälper dem att bättre komma ihåg - det var ju det där med repetition!

Under dessa två lektioner kom vi även in på en annan diskussion. Att använda bilder man hittar på nätet.
För eleverna är det en självklarhet att alla bilder som finns på nätet är tillgängliga och fria för alla att använda. Varför finns de annars där? är deras logik.
- Om jag söker på bilder i Google så får jag ju använda dem som visas. Var en gemen uppfattning.
Upphovsrätt var något de mest fnös åt och ville inte alls lyssna på mina argument. Då jag inte var beredd på just denna diskussion kände jag att mitt förråd av argument eller exempel var få. Jag ska fundera mer på det och ta en ny lektion med dem om just det. Undrar om det finns ngn bra lektion i MediaSmarts läromedel? Ska undersökas.

Annat som vi kommer i konflikt om, mina elever och jag: e-postens vara eller icke vara.
Jag vill ju att de ska använda edu-mailen för att hålla sina konton uppdaterade samt att jag ska kunna skicka uppgifter till dem eller på annat sätt kommunicera med dem. En del använder dem aktivt andra skiter totalt i den. Åter igen kommer inlägget:
- Vad ska jag med mail till, jag kommunicerar via msn!
Ja, vad kan jag säga, framtiden är hela tiden här med nya vägar och sätt. Just nu är mailen mest praktisk för mig som pedagog. Jag ska fundera på hur jag kan utveckla mig vidare... :-)
Min kollegas kommentar till just detta:
- Jaha, så har jag just lärt mig att använda mailen och då gäller den inte längre. (uppgivet)

Var på workshop idag. Massa nya länktips trängs i min hjärna (och i datorn tack och lov). Kul! Hittade flera saker jag vill testa - men ständigt samma problem - tillgången på datorer aaaahhh!

2 kommentarer:

Tina sa...

Hej Liv!!!
Du är en riktig fighter, jag vet ju hur de kan vara...
Jag är övertygad att de kommer inse hur kul detta samarbete är när de kommer igång med sitt eget jobb. Inte minst när de märker hur mycké bättre de skriver än småpluttarna.

Tina sa...

Hej Liv!!!
Du är en riktig fighter, jag vet ju hur de kan vara...
Jag är övertygad att de kommer inse hur kul detta samarbete är när de kommer igång med sitt eget jobb. Inte minst när de märker hur mycké bättre de skriver än småpluttarna.