torsdag 8 maj 2008

Tankar inför seminarie 3

Mina mål med e-Smart

Utmanande, engagerande och roligt.
Det här är min tredje omgång med IT-fortbildning i kommunens regi (ITiS, e-ITiS och e-smart). Jag har en IT-utbildning i grunden från LHS, men IT är något som förändras för varje dag och därför känner jag att det är viktigt att med jämna mellanrum uppdatera min kompetens och mina kunskaper. Som heltidsarbetande klassföreståndare har jag inte alltid tiden att sätta mig in i allt nytt - även om mitt intresse är stort så hinns det inte med. Att då få möjligheten att gå kurser som ”tvingar” mig att ta mig den tiden är perfekt OCH väldigt roligt! En riktig lyx att få en massa nyheter presenterade för sig på ett pedagogiskt och engagerande sätt.
Utmaningen blir att omsätta nyheterna (och det gamla) till pedagogiska verktyg i skolan.
Att planera och samarbeta med kollegor ger en extra rolig och peppande utbildning. Roligt att ha några att bolla idéerna med.

Öka pedagogernas digitala kompetens.
Ja, det här målet går hand i hand med målet innan. Har nog inte så mycket att tillägga. Som IT-ansvarig på skolan tolkar jag även målet som att jag kanske i nästa steg kan inspirera och öka kompetensen hos mina kollegor genom att visa hur vi arbetat och få kollegorna nyfikna på att prova det vi gjort. Vi visade lite av det vi hittills gjort på en konferens och flera blev intresserade.

Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem.
Wiki blev den stora nyheten under e-smart. Vi släppte helt vår grund idé, planerade om, och från att ha varit ett arbete där eleverna skulle varit ganska lite inblandade blev det ett projekt där de är högst närvarande. Jag ser fler möjligheter med wiki och har nya idéer för hösten.
Att arbeta med podcasting blev det tyvärr inget med. Hade gärna lära mig mer om det.


Arbetet med eleverna
Vi (jag och två av mina kollegor på skolan) har gjort en wiki om Sommar OS tillsammans med tre klasser på skolan; 1:or, 3:or och 6:or.
Först byggde vi lärare upp en grundsida. Sedan presenterade vi vår idé av projektet för eleverna.
Eleverna i år 6 har fått en presentation av vad wikis är och hur man arbetar i en wiki. Vi har även tittat på hur sidan är uppbyggd och de har utifrån grundsidan valt ämnen som de vill arbeta med. Varje elev i 6:an får skaffa sig ett eget wikikonto så att vi kan se vem som skrivit eller gjort vad.
Flera har haft möjlighet att välja samma ämne. Först trodde eleverna att de skulle samarbeta genom att skriva texterna tillsammans samtidigt vid datorn – ”som det brukar vara”. Men idén med wiki är att de kan samarbeta med samma ämne och text, men vid olika tillfällen eller på olika håll utan muntlig diskussion. Samarbetet sker i texten på wikisidan. Nu kan de se hur texten utvecklas även när man inte själv sitter där.
Faktasamlande sker bland annat via böcker, Internet och intervjuer. Materialet bearbetas till egna texter som sedan skrivs in i wikin.
Men den text man tänkt skriva in kanske redan står där för att någon annan elev i någon av klasserna varit inne och skrivit. Då gäller det att respektera den andres arbete och komplettera texten med sitt eget material utan att ta bort eller ändra för mycket på det redan skrivna. En utmaning. Tex kan en sjuåring skriva grundtexten som sedan en tolvåring fyller ut med mer text och innehåll vilket resulterar i en text som båda förhoppningsvis kan känna sig nöjda med.
Då vi inte har så många datorer i klassrummet har eleverna skrivit vid olika tillfällen samt även hemifrån.
Tanken är att elevernas material ska kunna fortsätta användas av andra klasser även i höst.

Fortsättning
I höst vill jag använda wiki som ett sätt att redovisa olika arbeten.
Sandras version av Huset vill jag även prova på. Att skriva boken om Huset för hand blir grunden, men sedan kan eleverna utveckla sina texter vidare i en wiki.
Redan nu kan jag stolt se hur flera av mina elever har sett möjligheterna med wiki och startat egna sidor – för planering eller för att berätta om ett intresse/hobby de har. Nu blir det nya elever till hösten, men förhoppningen är att även de kan hitta möjligheterna.
Förhoppningen är även att jag kan inspirera skolans andra lärare och deras elever att använda wiki.
Tanken är att starta en gemensam sida för skolan. Kanske kan gemensamma händelser dokumenteras här som ett komplement till skolans hemsida.

Inga kommentarer: